-->

Saturday, April 5, 2014

Glaukoma, Rabun, Silau Apakah Punca dan Petua Cegah & Rawat?

As Salam & Hi Readers!


Terdapat banyak jenis masalah mata tapi kali ini saya nak bincangkan 3 jenis jer sebab paling kerap berlaku sehingga ianya dianggap normal. Jika dibiarkan tanpa sebarang rawatan kemungkinan besar anda akan kehilangan keupayaan untuk melihat.


A. Glaucoma 
-  Sejenis penyakit saraf mata., iaitu saraf optic “optic nerve”.  
- Optic nerve secara semulajadinya akan menerima impuls daripada cahaya di retina dan akan menghantar impuls tersebut ke bahagian otak yang membolehkan kita sebagai manusia dapat melihat objek tersebut.

- Glaucoma dicirikan sebagai penyakit saraf optic yang biasanya dimulai dengan symptom kehilangan daya penglihatan pada bahagian peripheral
- Jika ianya tidak dirawat, glaucoma boleh menyebabkan kesan yang lebih serius termasuk kehilangan deria penglihatan keseluruhannya. 


Punca
- Antara punca yang paling kerap terjadi ialah meningkatnya tekanan (pressure) di dalam mata yang seterusnya merosakkan saraf mata (optic nerve).
- Faktor keturunan
- Usia lebih 45 tahun
- Kencing manis (diabetes)
- Pernah mengalami kecederaan di dalam mata
- Penggunaa ubat cortisone (steroid)

#Rawatan yang biasa digunakan ialah ubat titik mata (eyedrops), laser, pembedahan atau pil. - Sumber

B. Rabun
-  Rabun jauh (myopia) dan rabun dekat (hiperopia)
- Rabun jauh terjadi disebabkan oleh ralat pembiasan dimana imej ataupun objek difokuskan dihadapan retina mengakibatkan ketidakupayaan untuk melihat objek jauh dengan jelas. 
- Rabun dekat berlaku akibat perubahan pada kelengkungan permukaan media refraktif mata menyebabkan objek yang jauh boleh dilihat dengan jelas dan terang manakala objek yang dekat dilihat kurang jelas dan tidak dapat difokuskan dengan baik.



Punca
- Rabun jauh: membaca, menulis, membuat kerja dekat dan terlalu lama, pengambilan makanan yang tidak seimbang, faktor keturunan, melihat skrin komputer terlalu lama dan sebagainya.
- Rabun dekat: terjadi dari variasi biological yang normal dan umur yang tua boleh berlakunya keadaan hiperopia ini.

#Keupayaan melihat objek jauh dan dekat boleh diperbaiki dengan menggunakan cermin mata - Sumber

C. Silau (Astigmatisme)
-  Berlaku disebabkan imej yang terbentuk lebih dari satu titik fokus. 
-  Apabila ini berlaku, cahaya yang masuk tidak dapat difokuskan pada satu titik sahaja. 
- Imej yang terbentuk kurang jelas dan tepat dan menyebabkan pengurangan dan ketepatan penglihatan. Oleh yang demikian penglihatan akan menjadi silau.

Punca
- Astigmatism ini adalah disebabkan oleh ketidaksamarataan permukaan kornea pada bentuknya, penyakit yang mengubah bentuk permukaan kornea dan sebagainya.
- Akan tetapi, astigmatisme juga boleh berlaku disebabakan oleh peralihan tempat fovea permukaan retina yang tidak normal

#Astigmatisme ini boleh dibetulkan dengan menggunakan kanta silidendrikal yang sesuai.- Sumber

Banyak produk dipasaran yang mengaku boleh menyelesaikan masalah penglihatan tetapi sejauh manakah keberkesanannya? Di Shaklee kami juga menawarkan ikhtiar bagi mereka yang mempunyai masalah mata. Bak kata orang putih "Prevention is Better Than Cure"


CAROTOMAX

CAROTOMAX merupakan campuran luarbiasa yang menggabungkan alfa-karotena, astaxanthin, beta-karotena, lutein, likopena dan zeaxanthin yang memberikan faedah karotenoid yang lengkap.  Bahkan, anda tidak akan dapat ketulenan dan keberkesanan karotenoid daripada makanan itu sahaja.

CAROTOMAX menawarkan karotenoid semulajadi yang berasal daripada buah-buahan pokok kelapa sawit dan alga dunaliellasalina untuk:
•    Memelihara kesihatan yang baik.
•    Membantu mengekalkan tumbesaran, penglihatan dan
      pertumbuhan tisu.
•    Membantu dalam memelihara kesihatan kulit dan selaput
      lendir.

Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

Apa kata pengguna CAROTOMAX?










Jadi apa tunggu lagi? Jom hubungi saya: 0107663485

Sebarang pertanyaan, konsultasi & pembelian hubungi saya:  
~ : SID 960825
~ Call/SMS/WhatsApp: 0107663485
~ FB: Kedai Cik Nab (klik LIKE untuk dapatkan info terkini)
~ Email: nurnazihah86@gmail.com

No comments:

Post a Comment